Nieuws

> het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief

De MTH45 als ruggengraat van het coil-beheer

De MTH45 als ruggengraat van het coil-beheer

In de Arcelor-Mittal-fabriek in Bremen worden ruim 6.000 staalrollen tussentijds opgeslagen op een opslagruimte van 12 hectare. Om alles vlot te laten verlopen, maakt Schultze Steel Service gebruik van een vloot van straddle carriers, waaraan nu twee nieuwe Cometto MTH45 transportvoertuigen zijn toegevoegd.

"We werken sinds 2019 samen aan dit uitdagende project en hebben uiteindelijk in het harde eliminatieproces de opdracht binnen kunnen halen", zegt Joachim Kolb, Sales Manager bij Cometto, over de voorbereidende fase. “Ons ontwerpbureau liet zien waar het hier om draait. We zijn begonnen met vrijwel een blanco vel papier en kwamen uit op een hightech straddle carrier.

Terugbrengen van transporttrillingen

Dit is de Ferrari onder de straddlecarriers. Niet alleen omdat hij rood is en uit Italië komt, maar ook omdat het voertuig met een leeggewicht van 43 ton een topsnelheid van 25 kilometer per uur haalt. Zelfs met een laadvermogen van 45 ton en een totaalgewicht van 88 ton haalt hij nog steeds een indrukwekkende 10 kilometer per uur, aangedreven door een dieselmotor van 500 pk.
Maximaal comfort wordt verzekerd door een luchtgeveerde stoel in de cabine, die rondom van glas is voorzien. "Aangezien de voertuigen in drieploegendiensten worden gebruikt en er sprake is van uitdagende ondergrondomstandigheden langs de transportroutes, gebruiken we onze gepatenteerde Cometto-luchtvering", zegt Cometto's technisch directeur Fabrizio Lippi, die de knowhow beschrijft die wordt ingezet voor meer comfort. “Hierdoor filteren we zo’n 80 procent van de meest extreme trillingen bij het rijden over oneffen oppervlakken weg. Dat beschermt de uitrusting en, wat veel belangrijker is, de rug van de bestuurder.”

Exclusief T-shirt als dank 

Frank-Peter Haase, fabrieksmanager bij Schultze Steel Service, en enkele medewerkers bezochten de Cometto-fabriek voor de acceptatie van de tweede MTH45. "We hebben het Cometto-team verrast", lacht hij en legt uit: "Nadat we in Bremen de eerste machine in gebruik hadden genomen, waren we absoluut opgetogen. Daarom hebben we exclusieve T-shirts laten produceren, die elke betrokken Cometto-medewerker als aandenken hieraan ontving. De vreugde was van beide kanten voelbaar."
Joachim Kolb is geheel tevreden met het behaalde resultaat: “De algemene regel bij Cometto is: 'We zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen.' En dat is precies wat we in dit project opnieuw 100 procent in de praktijk brengen.” Er is nog een positief neveneffect van de nieuwe aanschaf: na een korte opstartperiode ontdekte de eigenaar dat het brandstofverbruik met 30 procent is verminderd in vergelijking met de oude apparatuur. "En door verdere besparingen aan de onderhoudskant mag worden aangenomen dat we in de toekomst met Schultze Steel Service zullen blijven rijden … propelled to the MAX. Onze hartelijke dank gaat uit naar Stefan Schultze en Frank-Peter Haase en hun hele team voor door Cometto als hun partner te kiezen en hun vertrouwen in ons te stellen. Een veilige reis toegewenst."

 

Voor meer informatie: Cometto